Friday, 12 January 2018

brek

ISI KANDUNGAN

BIL
PERKARA
MUKA SURAT

FUNGSI SISTEM BREK
3

JENIS-JENIS SISTEM BREK
4

BINAAN SISTEM BREK
5

OPERASI SISTEM BREK
5

PERBEZAAN ANTARA SISTEM BREK MEKANIKAL DAN HIDRAULIK
6

PROSEDUR MENUKAR MASTER PUMP SERVO
6

TEKNIK PENJUJUSAN (BLEEDING
7

PROSEDUR MENUKAR BREK DISK
7

PROSEDUR MENUKAR BREK CALIPER
8

PROSEDUR MENUKAR BREK PAD
8

PROSEDUR MENUKAR BREK DRUM
9

PROSEDUR MENUKAR BREK LINING
10

PROSEDUR MENUKAR WHEEL CYLINDER (SILINDER RODA)
11








LnP 04.01 - MENSERVIS MASTER PUMP, SERVO DAN PAIP BREK (50%)

FUNGSI SISTEM BREK
Untuk membolehkan kenderaan berhenti dengan segera dan selamat
Untuk mengawal kenderaan semasa dalam perjalanan
Untuk meletak kenderaan ditempat yang curam












JENIS-JENIS SISTEM BREK
Mekanikal
Gabungan mekanikal dan hidraulik
Hidraulik
Angin (pneumatik)

Sistem Brek Jenis Hidraulik menggunakan Prinsip Paskal yang mana didalam prinsip ini menyatakan  'cecair yang tertutup dapat memindahkan tekanan yang sama pada semua arah tanpa menghilangkan kuasa yang dihasilkan.Cecair tidak boleh dimampatkan dan tekanan pada keseluruhan sistem adalah sama'.
















http://rbhauto.blogspot.my/p/top-overhaull-overhaull.html
BINAAN SISTEM BREK
Pedal brek
Silinderinduk (master cylinder)
Saluranpaipbrek (brake pipe line)
Angkupbrek (brake caliper)



OPERASI SISTEM BREK

https://youtu.be/bMg_j5_AGMg











http://bengkelautomotif.blogspot.my/2009/12/operasi-sistem-brek-automotif.html
PERBEZAAN ANTARA SISTEM BREK MEKANIKAL DAN HIDRAULIK
Mekanikal - Sistem brek letak/brek tangan kereta biasanya menggunakan kaedah mekanikal dan dipasang pada roda belakang. Ia biasanya digunakan untuk mengunci roda kenderaan ketika meletakkan kenderaan( parking ) atau membrek dalam kecemasan

Hidraulik - Sistem Brek Jenis Hidraulik menggunakan Prinsip Paskal  yang  mana didalam prinsip ini menyatakan  'cecair yang tertutup dapat memindahkan tekanan  yang sama pada semua arah tanpa menghilangkan kuasa yang dihasilkan.Cecair tidak boleh dimampatkan dan tekanan pada keseluruhan sistem adalah sama.
  http://rbhauto.blogspot.my/p/top-overhaull-overhaull.html

PROSEDUR MENUKAR MASTER PUMP DAN BREK SERVO
   Master pump

Cek keempat-empat brek dan master pump cylinder  jika ada sebarang kebocoran.
Gunakan picagari untuk mengeluarkan minyak break  di dalam takungan minyak
Buka dua hose besi yg melekat di master pam. Guna spana size 10,hati2 ,pakai cermin pelindung mata,kadang minyak boleh terpancut keluar,,minyak break boleh melunturkan cat kereta,dan lapik kain disekitar tempat berkerja,bila selesai basuh dengah air ditempat yg terkena minyak break.
Buka dua  skrew yg mengikat master pam ke break servo.Kalau susah nak keluar cungkil dengan screw driver besar.
Master pam dah dibuka
Pasang master pam baru,,ikat dua skrew di serbo dulu,tapi jangan ketatkan dulu,pasang dua hose besike master pam,ketatkan semua screw ,isi minyak brek sampai penuh,dan buat bleeding di master pam dan di keempat-empat break.Test sistem brek dan pastikan semua beroperasi dengan sempurna.
Pastikan servo dalam keadaan baik dan tidak berminyak.

TEKNIK PENJUJUSAN (BLEEDING)

https://youtu.be/lkd7iq-dIQ0

LnP 04.02 – MENSERVIS BREK DISK (20%)

PROSEDUR MENUKAR BREK DISK
Buka caliper asal dengan menggunakan spanar saiz 17mm
Ada dua nat dibelakang caliper yang dipasang pada knuckle kereta.
Selepas itu, buka hos minyak brek dengan menggunakan spanar saiz 14mm.
Keluarkan disk brek.
Kalau sukar nak cabut disc rotor daripada hub, gunakan nat saiz 12mm.
Masukkan pada lubang yang telah tersedia pada disc rotor.
Pusingkan natitu mengikut arah pusingan jam.
Disc akan mulai renggang dengan hub.
Seterusnya, dapat dicabut dengan mudah.
Gantikan disc yang baharu.
Dipasangkan semula.






PROSEDUR MENUKAR BREK CALIPER
Buka caliper asal dengan menggunakan spanar saiz 17mm.
Ada dua nat dibelakang caliper yang dipasang pada knuckle kereta.
Selepasitu, buka hos minyak brek dengan menggunakan spanar saiz 14mm.
Gantikan caliper yang baharu.
Dipasangkan semula.

http://www.diytacra.com/2010/03/upgrade-disc-caliper.html

PROSEDUR MENUKAR BREK PAD

https://www.youtube.com/watch?v=7T97U6j3UsM








LnP 04.03 – MENSERVIS BREK DRUM DAN BREK PARKIR (20%)

PROSEDUR MENUKAR BREK DRUM
Longgarkan nat atau skru roda kenderaan.
Pasang sangga keselamatan pada kenderaan
Tanggalkan roda.
Tanggalkan gelendong brek.
Tanggalkan pegas pelaras automatic
Tanggalkan pegas pembalik bahagian atas.
Tanggalkan pegas pemegang kekasut hadapan, penyendal cap dan pinnya.
Keluarkan kekasut brek hadapan.
Tanggalkan pegas pembalik bawah, lengan pelaras dan pelaras automatik.
Tanggalkan pegas pemegang kekasut brek belakang, penyendal cap dan pinnya
Keluarkan kekasut brek belakang.
Tanggalkan kabel brek tangan dari tuil kekasut brek tangan.







PROSEDUR MENUKAR BREK LINING
Sebelum melakukan kerja menukar lining brek kereta, pastikan enjin kenderaan di matikan.
Kemudian ambil jek dan jek di bawah belakang kenderaan. Jek mestilah kenapa ditempat yang keras bagi mengelakkn kemalangan
Selepas kereta di jek, buka tayar di belakang kenderaan dan letakkan tayar di bahagian bawah kenderaan
Selepas tayar dibuka, buka skru yang berada di bahagian cover drum.
Selepas skru drum dibuka, ketuk cover drum perlahan supaya mudah ditanggalkan
Selepasitu, tanggalkan cover drum dan letakkan di tempat yang selamat.
 Kemudian buka spring yang berada di bahagian lining brek.
  Selepas spring di buka, tanggalkan brek lining daripada brek pump
 Kemudian periksa brek pump. Jika brek pump bocor, gantikan dengan pump yang baru.
 Sebelum brek lining di pasang, bersihkan kotoran habuk di bahagian lining dan brek pump.
Selepas kotoran habuk dicuci, ambil brek lining yang baru dan pasangkn semula lining.
Masukkan semula spring  pada brek lining bagi mengelakkan brek lining tertanggal.Selepas brek lining di pasang, cuci kotoran habuk di bahagian cover drum.
Selepas itu ambil cover drum dan pasangkan semula cover drum
Ikat semula cover drum dan periksa semua bahagia skru.pastikan semua skru di ikat dengan ketat.
Selepas semua sudah di periksa , ambil tayar dan pasangkan di kenderaan
Turunkan semula jek dan letakkan jek di tempat yang selamat
Kemudian susun peralatan yang digunakan dan hidupkan enjin kenderaan bagi menguji kecengkaman brek

http://aimansyawalkhirelazman.blogspot.my/2015/04/cara-menukar-lining-brek.html

PROSEDUR MENUKAR WHEEL CYLINDER (SILINDER RODA)

https://youtu.be/wZAMpsgdEO0

No comments:

Post a Comment